Nettikasinoiden ensimmäiset kaksi vuosikymmentä

Nykyisin verkkokasinoilla aikaa viettävät pelaajat eivät usein tule ajatelleeksi, että uhkapelien pelaaminen netissä on vanhempi asia kuin Suomen jääkiekkomaailmanmestaruus.PokerTableOpenSource

Verkkokasinoiden historia nimittäin ulottuu aina vuoteen 1994 asti. Tuolloin karibialainen Antigua ja Barbuda oli ensimmäinen valtio, joka alkoi myöntää lisenssejä avointen verkkokasinojen perustamiseen. Maa oli todellinen edelläkävijä, sillä ohjelmistojen grafiikat olivat tuolloin vielä hyvin alkukantaisia. Tietokoneiden perustoimintojen ylläpitäminen ja käytettävyys olivat vielä erittäin huteria. Myös internet otti vielä ensimmäisiä askeliaan, eikä suuri massa ollut kovin kiinnostunut sen mahdollisuuksista.

Samana vuonna luotiin ensimmäiset ohjelmistot, jotka mahdollistivat paitsi verkkopelaamisen sinänsä, myös tarvittavat turvallisuustoiminnot. Tämä yhdistelmä johti ensimmäisten verkkokasinoiden perustamiseen.

Kahden vuoden päästä ala oli kehittynyt siihen pisteeseen, että ensimmäinen verkkokasinoalaa säätelevä organisaatio voitiin perustaa. Vuonna 1996 alkunsa sai Kahnawake Gaming Comission -niminen organisaatio, joka tänäkin päivänä myöntää verkkokasinoille toimintaan tarvittavia lisenssejä.

Peliala järjestäytyy myös verkossa

Kanhawaken kaltaisten organisaatioiden synty toi alalle vakautta ja mahdollisti myöhemmin kasinojen tehokkaamman valvomisen. Sitä myötä varmistettiin pelaajien luottamuksen kasvu verkkokasinoita kohtaan. 1990-luvun loppuun menneesä otettiinkin jo suuria kehitysaskeleita. Kun 1996 verkkopelisivustoja oli alle 20, vuoden päästä luku oli kymmenkertaistuna. Tästä vuoden päästä, vuonna 1998, verkkouhkapelaamisen liikevaihto oli yltänyt yli 800 miljoonaan dollariin.

Verkkopelaaminen monipuolistuu nopeasti

Alan kehittymistä vauhditti tietenkin myös teknologian ja verkkonopeuksien kehittyminen. Ennen vuosituhannen vaihdetta pystyttiin kehittämään ja tuomaan pelattavaksi ensimmäiset verkkopokerit, joissa pystyi pelata toisia pelaajia vastaan. Pian pokerit kehittyivät monipuolisiksi peleiksi, joissa pystyi korttipelin lisäksi keskustella ja vuorovaikuttaa muun verkkoympäristön kanssa. Vuosituhannen vaihteessa verkkopelaamisen liikevaihto oli noussut yli kahteen miljardiin dollariin.

Pelaamisesta tulee tavallista

Vaikka 2000-luvun alussa ei nähty merkittäviä laadullisia loikkauksia verkkopelaamisen laadussa, sen voidaan ajatella olevan keskeistä aikaa verkkopelaamisen yleistymiselle. Pelit paranivat käytettävyydeltään tasaista tahtia. Tällä vuosikymmenellä käytiin myös ensimmäiset mittavat juridiset taistelut, joiden seurauksena isojakin pelaajia joutui vetäytymään tältä suuresti kasvavalta markkinalta.

Vuosikymmenen vaihteessa maailmassa oli 865 rekisteröityä kasinoa, ja liikevaihto oli kasvanut 21 miljardiin, eli kymmenkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Uusi vuosikymmen, uudet harppaukset

2010-lukua on määrittänyt lukuiset teknologiset harppaukset, ja nämä edistysaskelet ovat yltäneet myös uhkapelimaailmaan. Älypuhelimen yleistyminen ja verkkonopeuden järisyttävä nopeutuminen on tuonut verkkopelaamisen yhä tiukemmin pelaajien arkeen kiinni. Ohjelmointitaitojen yleistyminen ja kasinoiden välinen kilpailu ovat tuoneet pelaajan ulottuville hämmästyttävän laajan ja monipuolisen pelivalikoiman. Prosessointinopeuden parantuminen on myös tehnyt peleistä yhä näyttävämpiä.

Uusimpina edistyksinä aivan viime vuosina on nähty niin sanottuja live kasino -pelejä. Näissä peleissä pelaaja näkee oikean pelipöydän ja kasinotyöntekijän ja pystyy älykkään käyttöliittymän kautta vuorovaikuttamaan pöydässä niin kuin olisi oikealla kasinolla. Näin pelaaja on myös niin sanotusti autenttisessa todennäköisyyksien maailmassa eikä robottien määrittämässä teennäisten todennäköisyyksien maailmassa. Mainittakoon tosin, että myös virtuaalisesti tuotetut todennäköisyydet ovat täysin riittävän satunnaisia ja luotettavia tuottaakseen nautinnollisen pelikokemuksen.

Nyt verkossa tapahtuva uhkapelaaminen on sallittua 85 maassa. Markkinan koko on arvioitu jopa 35 miljardiin, mikä ei ole hirvittävän kaukana Suomen bruttokansantuotteen koosta. Seuraavina vuosina ennustetaan muun muassa sitä, että kasinot oppivat hyödyntämään kehittyvän virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia kasinoiden luomisessa. Vaikka teknologista kehitystä ja sen sovelluksia on vaikea ennustaa, melko varmalta näyttää että verkkopelaaminen tulee yleistymään ja monipuolistumaan entisestään.