Ruletin pyörähdys virtuaalitodellisuudessa: Millainen on verkkokasinoiden tulevaisuus?

Virtuaalitodellisuus on aivan uusi tapa välittää informaatiota. Yleisesti ottaen sitä on käytetty lähinnä yksisuuntaisesti, kuten videoiden katsomiseen. Nyt teknologian kehityttyä ja halvennuttua virtuaalitodellisuus alkaa avata laajamittaisia mahdollisuuksia myös vuorovaikutteiseen toimintaan. Mitä virtuaalitodellisuuden kehittyminen tarkoittaa nettipelaamisen kannalta?

Miten virtuaalikasino rakennetaan?

Oculus Rift, kuuluisa virtuaalitodellisuuslaite, on tulossa isoille markkinoille vuoden 2016 alkupuolella. Suuret verkkokasinot ovat kuitenkin valmistautuneet virtuaalitodellisuuden tuloon jo pari vuotta.

Virtuaalikasinon rakentaminen tarkoittaa äärimmäisen ahkeraa testausprosessia asiakkaiden kanssa. Muistaako kukaan, miten vaikea ihmisten oli aluksi alkaa pelata verkossa? Se johtui luottamuksesta: entä jos rahani häviäisivät tai jos voittoja ei voisikaan lunastaa? Toisaalta se johtui käytettävyysongelmista: mitä jos yhteys pätkäisee tai jos en osaa vaihtaa huonoja kortteja? Suurin osa näistä ongelmista pitää ratkaista uudestaan siirryttäessä kaksiulotteisesta verkkokasinosta virtuaalitodellisuuteen, jossa liikumme ihmismäisinä hahmoina.

Mitä iloa virtuaalitodellisuudesta sitten on?

Mikä on hienoin kasino, jossa olet ikinä vieraillut? Muistele sitä hetki.

Virtuaalikasinot tulevat olemaan sitä paljon hienompia.

Ikkunasta tulee avautumaan hienompi merimaisema. Tai sitten kasino on 80-kerroksisen pilvenpiirtäjän kattokerroksessa New Yorkissa tai Shanghaissa. Kaikki tarjoilijat ja muu henkilökunta koostuu kohteliaista ja häikäisevän kauniista ihmisistä. Toisaalta voit jutustella myös toisten aitojen pelaajien kanssa.

Virtuaalikasinoa ei ole tarpeen rajata koon puolesta. Kun oikealle kasinolle kiinteistöön ja palveluhenkilökuntaan liittyvät maksut ovat merkittävä kulu, virtuaalitodellisuudessa näin ei ole.

Toki aika näyttää minkä verran oikeaa henkilökuntaa kasinon pyörittäminen vaatii, ja voi olla että menestyneimmissä aivan kaikkea ei ole automatisoitu. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että kasinon rulettipöytää pyörittää hahmo, jonka todellisuudesta menisit vaikka takuuseen – mutta joka on robotti. Pelaajan kannalta tämä on hyvä uutinen, sillä matalammat kulut mahdollistavat suuremman palautusprosentin.

Ratkaistavana juridisia seikkoja

Kun käytetään täysin uutta kommunikointikeinoa – siis virtuaalitodellisuutta – pitää pohtia perusteellisesti, miten se pysyy turvallisena ja reiluna ympäristönä. Tällä hetkellä käynnissä onkin selvityksiä, joissa käydään läpi virtuaalitodellisuuden eettisiä ja juridisia puolia.

Yhtenä esimerkkinä virtuaalikasinoiden valmistajilta on vaadittu, että kasinon seinillä täytyy olla näkyvillä selkeitä kelloja. Toisin sanoen ohjelmoijien on koodattava kelloja, jotka luonnollisen näköisesti uppoavat virtuaaliseen kasinomaailmaan, jossa pelaaja kuluttaa aikaansa.

Toimenpiteellä pyritään siihen, ettei pelaaja liian helposti menettäisi ajantajuaan ja imeytyisi syvälle virtuaalipelimaailmaan.

Mitä seuraavaksi?

Virtuaalitodellisuus tulee ennemmin tai myöhemmin mullistamaan uhkapelaamisen.

Jo nyt suuret kasinot ovat havahtuneet siihen, että nuoremmat ihmiset eivät aiempien sukupolvien tavoin innostu perinteisistä kolikkopeleistä tai pelipöydistä. 1990- ja 2000-luvuilla syntyneet ovat tottuneet saamaan jännitystä esimerkiksi netissä pelattavista videopeleistä, joiden jännityselementtejä on hiottu taitavasti ja valtavilla budjeteilla jo parin vuosikymmenen ajan.

Tulevaisuudessa voi käydä niin, että pelinvalmistajat hallitsevat myös kasinomarkkinoita. Esimerkiksi NHL-pelin pelaaminen voitaisiin jo nyt teknisesti muuttaa rahapeliksi: sinä ja neljä kaveriasi pelaamassa viittä venäläistä vastaan maaottelua 50 euron panoksella. Eikö se olisi jännittävämpää kuin yksikätisen rosvon kiekkojen katselu?

On toki epäselvää, kuka tulee keräämään rahat virtuaalitodellisuuden ja muiden teknisten uudistusten avaamista pelimahdollisuuksista. Suurten peliyhtiöiden sijasta voittaja voi olla perinteinen kasino – jos se uudistuu riittävän nopeasti – tai jokin vielä tuntematon startup-yritys. Se on kuitenkin selvää, että kenttä tulee mullistumaan suuresti.